در این مقاله از تاریخ چراغ شروع می کنیم و بعد با لامپ های زنو ، رشته ای و البته هدلایت آشنا می شویم.
چراغ ها از همان ابتدا برای سهولت و ایمنی بیشتر در رانندگی، در صنعت خودرو سازی مورد استفاده قرار گرفته اند.
امروزه در خودروها از انواع مختلف چراغ ها استفاده می شود.
در این مقاله به بررسی انواع روشنایی خودرو می پردازیم.
انواع لامپ های خودرو برای استفاده از خودروها، خصوصا در هنگام تاریکی هوا نیاز به روشنایی وجود دارد.
می توان گفت تکنولوژی روشنایی در خودروها از همان ابتدا وجود داشته و در طول سال ها دست خوش تغییراتی شده است.
پیشرفت این تکنولوژی در طول زمان و بهبود روشنایی خودرو، باعث شده تا استفاده از خودرو در هنگام تاریکی راحت تر از گذشته باشد.
اولین و ابتدایی ترین نوع سیستم روشنایی در اولین سیستم های روشنایی مورد استفاده در خودروها خبری از لامپ های امروزی نبوده.
این سیستم در اصل شامل یک آینه ی مقعر، پارافین و فیتیله بوده است.
طبعا وظیفه فیتیله در این سیستم سوختن و تولید نور آتش است و از آینه برای متمرکز کردن نور استفاده می شود.
روشنایی این سیستم قطعا قابل مقایسه با روشنایی لامپ های امروزی نیست اما با توجه به نبود امکانات، با این روش نیاز به روشنایی را تا حدودی رفع می کردند.
لامپ های رشته ای یا تنگستن که با پیشرفت تکنولوژی اختراع و تولید شدند.
این لامپ ها نسل بعدی مورد استفاده در خودروها بودند.
امروزه نیز هنوز از این نوع لامپ ها در سیستم روشنایی خودرو ها استفاده می شود.
ظاهرا این لامپ ها کنار گذاشته نخواهند شد.
یکی از ویژگی های بارز این نوع لامپ ها نور زرد رنگ آن هاست.
یکی از معایب این لامپ ها نسبت به نسل های بعدی خود عمر کمتر ان هاست.
اما قیمت کمتر و همچنین فراگیری و نصب آسان آن ها نسبت به نسل های بعد خود هنوز هم آن ها را در بازار رقابت نگه داشته است.
هالوژن ها همان گاز های نجیب هستند.
البته این گازها سمی و برای محیط زیست خطرناکاند اما همچنان در ساخت انواع لامپ مورد استفاده قرار می گیرند.
واکنش هر کدام از گازهای نجیب در برابر جریان الکتریسیته متفاوت است.
ای تفاوت باعث ایجاد رنگ، درخشندگی و حرارت های مختلف می شود.
که باعث می شود بتوان با استفاده از آن ها انواع مختلف لامپ را با رنگ و نور متفاوت تولید کرد.
از انواع لامپ های هالوژنی می توان به مهتابی ها اشاره کرد.
لامپ های معروف زنون که در صنایع خودروسازی اسفاده می شوند نیز جزو همین لامپ های هالوژنی هستند.
می توان گفت اولین کارخانهای که لامپ های هالوژنی را وارد صنعت خودروسازی کرد بیامو بود که در دهه ۶۰ از این لامپ ها استفاده کرد.
از جمله معایب آن می توان به نیاز به ولتاژ بالا و همچنین امکان ایجاد مزاحمت برای دیگر رانندگان اشاره کرد.
مهمترین مزیت آن نور دهی بیشتر و در نتیجه دید بهتر در حین رانندگی است.
پیشرفته ترین نوع لامپ، ال ای دی ها هستند.
هدلایت ها که زیر مجموعه لامپ های ال ای دی هستند در خودرو ها مورد استفاده قرار می گیرند.
هدلایت ها علاوه بر قدرت نور دهی و روشنایی بالا معایب هالوژن ها را ندارند.
می توان گفت لامپ های رشته ای ارزان ترین و در دسترس ترین نوع لامپ های مورد استفاده در خودرو هستند.
لامپ های هالوژنی و زنون نور بیشتری نسبت به لامپ های رشته ای تولید می کنند.
اما علاوه بر قیمت بالاتر، موجب اذیت شدن سایر رانندگان می شوند.
در مقابل لامپ های ال ای دی علاوه بر تولید نور بیشتر، باعث ایجاد اذیت برای سایر رانندگان نخواهند شد.
اما قیمت آن ها به نسبت سایر گزینه ها بسیار بالا است.
در انتخاب هر یک از انواع لامپ ها علاوه بر کاربرد و قیمت باید توانایی سیستم برق خودرو و همچنین قوانین راهنمایی و رانندگی را نیز در نظر گرفت.
امیدواریم این مقاله اطلاعات شما را درمورد چراغ خودرو افزایش داده باشد.
اسمارت آپشن مجری نصب هدلایت و انواع آپشن خودرو می باشد
کافیست با کارشناسان ما تماس بگیرید.
با داشتن یک سیستم دوربین دنده عقب در ماشین خود، یک دید کاملاً روشن و با زاویه دید گسترده تر از آنچه در پشت شماست بدست می آورید.
نمایی که آینه دید عقب نمی تواند ارائه دهد.
نصب سیستم ویدیویی دید عقب در اتومبیل، کامیون یا RV هیچ مشکلی ندارد.
سوال اصلی این است : بهترین سیستم برای شما چیست؟
اگر ماشین شما در حال حاضر دوربین پشتیبان ندارد که به آن دوربین عقب نیز گفته می شود، احتمالاً وسیله نقلیه جدید بعدی شما خواهد داشت.
از ماه مه ۲۰۱۸ ، طبق قانون فدرال، همه اتومبیل های سواری جدید، کامیون ها، وانت ها و سایر وسایل نقلیه با وزنی کمتر از ۱۰ هزار پوند به فناوری نظارت بر دید عقب مجهز شده اند.
در بیشتر موارد به معنای دوربین های فیلمبرداری نصب شده در عقب است.
آینه های عقب برای بیش از یک قرن قطعه اساسی تجهیزات وسایل نقلیه موتوری بوده اند.
اما به همان اندازه که آینه ها مفید هستند، آنها دارای یکسری اشکال قابل توجه هستند:
آنها به شما کمک نمی کنند آنچه را که در زیر اتومبیل شما قرار دارد ببینید و زاویه دید گسترده ای ندارند.
طبق آخرین آمار موجود دولت، این کمبودها منجر به حدود ۲۱۰ کشته و ۱۵۰۰۰ مجروحیت هر ساله در اثر حوادث برگشتی ناشی از وسایل نقلیه سبک می شود.
به طرز غم انگیزی، ۳۱ درصد از این مرگ و میرها مربوط به کودکان زیر ۵ سال است.
زیرا هنگامی که رانندگان شروع به عقب رفتن می کنند، اگر از روی چیزی رد بشوند توجهی نمی کنند که آیا یک اسباب بازی بود، سنگ بود یا …!
واضح است که بارز ترین مزیت دوربین رو به عقب این است که با گسترش میدان دید، به ویژه در زیر سطح شیشه عقب یا صندوق عقب، به جلوگیری از حوادث کمک می کند.
دوربین ها همچنین توانایی شما را برای دیدن فراتر از عرض تصویر آینه افزایش می دهند و به از بین بردن نقطه های کور کمک می کنند.
اما دوربین ها علاوه بر کمک به محافظت از مردم و اموال در پشت وسیله نقلیه، مزایای دیگری نیز دارند.
دوربین های عقب می توانند به شما در پارک سریعتر و با اطمینان کمک کنند.
• دوربین های رو به عقب دید واضح و دقیق تری از موانع موجود در پشت اتومبیل به راننده می دهند و اکثر سیستم های پشتیبان دارای لحنی هشدار دهنده هستند که به شما امکان می دهد هنگام نزدیک شدن بیش از حد به یک جسم اطلاع داشته باشید.
کارایی های دوربین دنده عقب
• تقریباً در همه دوربین های پشتیبان از دستورالعمل های روی صفحه استفاده شده است:
دو خط موازی که به شما کمک می کند تا راحتتر به داخل پارکینگ بروید یا از آن خارج شوید.
• برخی از آنها همچنین دارای یک خط میانی هستند که می تواند به شما کمک کند تا وسیله نقلیه را در مرکز قرار دهید.
• نمایشگرهای رنگی مدرن به سیستم این امکان را می دهند تا با نزدیک شدن به جسم پشتی، رنگ دستورالعمل ها را از سبز به زرد به قرمز تغییر دهد.
• همچنین این وسیله یکی از فناوریهایی است که رانندگی را آسان میکند البته باید به این نکته توجه داشت که این دوبینها نمیتوانند جایگزین آینه باشند و بهتر است با وجود آن تمرکز روی آینهها نیز باشد.
• وقتی شما در حال رانندگی هستید ممکن است اتفاقات زیادی رخ دهد که فیلمبرداری این اتفاقات در بیشتر اوقات کاری ضروری میباشد.
• اگر شما تصادف کنید و یا خودرو جلویی شما با خودور دیگری برخودر کند، شما یک مستند کامل از برخورد و تصادف دارید و با تحویل این فیلم ضبط شده به پلیس راهنمایی و رانندگی میتوانید قدم بزرگی در شناسایی متخلف و مقصر در تصادفات بردارید.
• این امکان در کشورهایی که در آن دوربین خودروهمه گیر شده است و اکثر رانندگان از آن در خودروهای خود استفاده میکنند، خیلی خوب کار میکند.
در ظاهر، این ایده ساده است :
هنگامی که ماشین خود را وارد دنده عقب می کنید، یک دوربین نصب شده در عقب خودرو روشن می شود و یک تصویر را به یک مانیتور می فرستد تا نشان دهد چه چیزی در پشت شماست.
سیستم های دوربین عقب خودرو ، حتی در ابتدایی ترین حالت، نسبتاً پیشرفته ترین فناوری هستند.
این پیچیدگی با تصویری که توسط دوربین ثبت می شود آغاز می شود.
به جای انتقال تصویری که یک دوربین معمولی انجام می دهد، سیستم های دوربین پشتیبان در واقع برای ارسال یک تصویر آینه به مانیتور طراحی شده اند تا وقتی به آن نگاه می کنید جهت گیری درست باشد.
اگر به مسیر مستقیم آنچه دوربین می بیند نگاه می کردید، متوجه می شوید عکس برعکس می شود و هنگامی که می خواهید به سمت راست بروید، به سمت چپ هدایت می شوید.
این سیستم برای تصحیح این موضوع طراحی شده است بنابراین نمای روی صفحه نمایش منطقی است.
سازندگان به طور کلی دوربین های پشتیبان را در قطعات تزئینی عقب خودرو نصب می کنند.
آنها کاملاً مخفی هستند، بنابراین دیدن آنها کمی سخت است، اما ممکن است آنها را در سپر، نزدیک پلاک، در لاستیک یا درب عقب یک SUV یا وانت پنهان کنند.
دوربین ها معمولاً در یک زاویه رو به پایین قرار دارند تا بهترین دید را بلافاصله در پشت ماشین شما فراهم کنند.
از آنجا که اکثر وسایل نقلیه جدید دارای مانیتور فابریک می باشند که شامل سیستم سرگرمی، کنترل آب و هوا، ناوبری و سایر عملکردها هستند، از این نمایشگر اغلب برای سیستم دوربین دنده عقب استفاده می شود.
نسخه های دیگری نیز وجود دارد که از بخشی از آینه دید عقب به عنوان مانیتور استفاده می کنند.
این مزیت این است که صفحه نمایش را در جایی که رانندگان عادت دارند هنگام تهیه پشتیبان از آن استفاده کنند، قرار دهند.
اما این نوع مانیتور بسیار کوچکتر است و تصویری با جزئیات کمتر از یک صفحه نمایش بزرگتر ارائه می کند.
اگرچه برخی از سیستم های آزمایشی اولیه و چند مدل مجود در بازار، پس از آن از دوربین ها و مانیتورهای تک رنگ استفاده می کنند، اما در واقع همه آنها از نمایشگرهای رنگی بهره می برند.
برخی از جدیدترین مدل ها از دوربین هایی با وضوح بالا برای ارائه آنچه خودروسازان به عنوان نمایشگر با وضوح بالا توصیف می کنند استفاده می کنند (اگرچه ممکن است کاملاً به وضوح تلویزیون صفحه تخت جدید شما نباشد).
وسایل نقلیه از جمله بی ام و سری ۷ ، کادیلاک CT6 و مرسدس بنز S کلاس اکنون با توجه به این مارک ها ، قابلیت دید در شب را در سیستم های پشتیبان خود ارائه می دهند.
با تماس با کارشناسان ما ، از مشاوره رایگان اسمارت آپشن بهرمند شوید.